Et Livsværk overdraget til Håndværkernes Hus

Et Livsværk overdraget til Håndværkernes Hus Hjørring Tapetet, et 42 meter langt mesterværk, blev skabt af Poul Andersen i samarbejde med 11 dygtige sypiger. Dette imponerende stykke kunst blev til over en periode på 10 år og skildrer en dyb historie, som nu er blevet en central del af Hjørrings kulturelle identitet

Tapetet, syet på hørstof, er en manifestation af Poul Andersens livslange passion for kunst og tegning, som begyndte allerede da han som 2-årig havde travlt med at tegne på familiens tapet i barndomshjemmet.

Poul Andersen har nu overdraget de originale tegninger til Håndværkernes Hus, der er beliggende på Tinpottegyde 6, Hjørring. Denne aftale betyder, at Håndværkernes Hus ikke kun ejer originaltegningerne, men også har alle rettigheder til deres brug og reproduktion.

Foreningen Håndværkernes Hus Fejrer 25-års Jubilæum med Sikring af Rettighederne til Det Historiske Hjørring Tapet

Hjørring, 24. juni 2024 - Markerede Foreningen Håndværkernes Hus en vigtig milepæl med fejringen af ​​deres 25-års jubilæum. Samtidig fik foreningen en betydningsfuld aftale med den anerkendte tegner Poul Andersen. Aftalen der omfatter rettighederne til det storeslåede Hjørring Tapet en historiske aftale, som blev underskrevet på Håndværkernes Hus' jubilæumsdag, som sikrer bevarelsen og eksklusiviteten af ​​dette enestående kunstværk, der er blevet sammenlignet med det legendariske Bayeux-tapet i Frankrig.

Eksklusive Rettigheder og Bevaring

Med denne aftale har Håndværkernes Hus fået eneret til at producere og sælge ”postkort” med motiver fra Hjørring Tapetet. Enhver form for kopiering eller produktion af materialet er strengt forbudt uden skriftlig tilladelse fra Håndværkernes Hus, som besidder de fulde rettigheder til tapetet.

En Ny Epoke for Håndværkernes Hus

Tapetet er nu udstillet i en særlig dedikeret sal i Håndværkernes Hus, hvor det kan beundres af både lokale og besøgende. Håndværkernes Hus er ikke kun et udstillingssted, men også et aktivt centrum for fællesskab og kreativitet. Mange selskaber og foreninger benytter huset, og her arbejder også seniorhåndværkere, der fortsætter med at praktisere og dele deres håndværk.

Formanden for Håndværkernes Hus John Klinkby udtaler: "Vi er utroligt stolte over at kunne huse Hjørring Tapetet og over at have sikret rettighederne til dette enestående kunstværk. Det er en kæmpe ære at få lov til at bevare og fremvise Poul Andersens livsværk for fremtidige generationer. At dette sker samtidig med vores 25-års jubilæum, gør det ekstra særligt og betydningsfuldt for os alle."

Baggrundsoplysninger om Hjørring Tapetet

Hjørring Tapetet er et unikt kunstværk, der blev færdiggjort efter 10 års intenst arbejde. Det fortæller Hjørrings historie gennem detaljerede billeder, som blev designet af Poul Andersen og derefter møjsommeligt broderet af en gruppe dygtige sypiger i håndværkernes hus. Kunstværket er blevet et symbol på lokal stolthed og historisk bevidsthed.

For yderligere information eller for at planlægge og besøge, kontakt Foreningen Håndværkernes Hus.

Kontaktinformation: Foreningen Håndværkernes Hus Tinpottegyde 6, 9800 Hjørring Telefon: 9890 4971 Email: handvaerkerneshus@gmail.com

Foreningen Håndværkernes Hus

Tinpottegyde 6